سرویس‌دهی ویژه قطار شهری مشهد در روز طبیعت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) لغو رویداد «نورنما» در میدان شهدا مشهد در پی بارش باران(۱۲ فروردین ۱۴۰۴) اطلاعیه پارکینگ پارک جنگلی وکیل آباد برای روز طبیعت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) ویدئو| تجربه دل‌انگیز زیارت امام رضا(ع) در جشنواره گل ره باغ رضوان ۲۱۵ بازرس بهداشت محیط در مشهد، آماده نظارت ویژه در روز طبیعت آمادگی مدیریت شهری مشهد برای خدمت‌رسانی به شهروندان در روز طبیعت پروژه‌های تاثیرگذار مدیریت شهری مشهد در زمینه توسعه فضای سبز | مشهد در زمینه فضای سبز پیشرو است پیش بینی حدود ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای سرویس‌دهی به مراکز تفرجگاهی مشهد پایش لحظه‌ای ترافیک مشهد در ایام خاص با تجهیزات هوشمند پیش‌بینی جمع‌آوری ۱۹۰۰ تن زباله در مشهد همزمان با روز طبیعت آماده‌باش نیروهای فضای سبز مشهد همزمان با روز طبیعت مشهد الگوی ملی زیباسازی شهری است محمد معتمدی: رویداد «نورنما» گامی مثبت و امیدآفرین در مشهد است برنامه‌های متنوع شهرداری مشهد برای ایجاد «شادی مومنانه» در ماه رمضان مشارکت بیش از ۱۱ هزار نفر در پویش مردمی «مشهد مهربان» برپایی ۱۷ ایستگاه استقبال از زائران در جاده‌های خراسان رضوی آماده‌سازی ۳۹ بوستان شهری مشهد برای روز طبیعت آلودگی هوای مشهد در ۱۰ منطقه (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: تشکیل باشگاه حرفه‌ای برای ورزش مشهد اولویت است + فیلم تلاش مدیریت شهری، تحقق نشاط مؤمنانه برای زائران و مجاوران است ضیافت نور و رنگ و تصویر در جشن بزرگ «نورنما»| آیین افتتاحیه بزرگ‌ترین نمایش ویدئومپینگ کشور در مشهد برگزار شد+ویدئو
سرخط خبرها

ضرورت فهم مشهد به عنوان شهر تمدن ساز

  • کد خبر: ۱۱۸۱۴۰
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
ضرورت فهم مشهد به عنوان شهر تمدن ساز
علی سروش - کارشناس مطالعات بین الملل و آمریکا

مشهد را باید با افق تمدنی و عقبه تاریخی و فرهنگی خاص آن شناخت و تحلیل کرد، اما متأسفانه بیشتر مسئولان و نخبگان چنین نگاهی به مشهد ندارند. در بهترین حالت، مشهد را شهری زیارتی می‌دانند که باید در آن به امور مسافران رسیدگی شود یا با تعابیری مثل مشهد مقدس و جایگاه قدسی امام رضا (ع) به آن توجه می‌شود، بدون اینکه این تعابیر الزاماتی در حوزه سیاست گذاری و اجرا داشته باشند.

سؤال این است که مشهد را چگونه باید دید و فهمید؟ افق دیگری که برای فهم مشهد باید به آن توجه کرد، درواقع فهم بعد جهانی مشهد است و اینکه مشهد باید به مثابه جهان شهر فهمیده و دیده شود، زیرا مشهد را فقط ایرانی‌ها و حتی فقط شیعیان از خودشان نمی‌دانند. بلکه بسیاری از مسلمانان جهان و حتی غیرمسلمانان به مشهد و حضرت رضا (ع) علقه دارند؛ بنابراین مشهد را در وهله اول باید به عنوان جهان شهر فهمید؛ شهری که پر از ظرفیت‌های بین المللی است.

بعد دیگری که در فهم مشهد بسیار مهم است، بعد تاریخی مشهد است. مشهد شهری نوپدید نیست. مشهد عقبه تاریخی بلندمدتی دارد که این عقبه تاریخی ظرفیت‌های فوق العاده فرهنگی را هم برای مشهد به ارمغان آورده است؛ بنابراین بعد مهم دیگر هویت مشهد، بعد تاریخی آن است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود. چه تاریخ حضور امام رضا (ع) و تحولات تاریخی صدر اسلام به ویژه در دوره عباسیان در مشهد که به مثابه پایتخت در آن زمان نقش ایفا می‌کرده است و چه دوره‌های بعدی. به عنوان مثال، شخصیتی مثل ابوالقاسم فردوسی و تاریخ زندگی فردوسی و مهم‌تر از آن روایتی که فردوسی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد، همه از ابعاد فرهنگی تاریخی خاص مشهد حکایت می‌کند.

خصوصیت سوم، بعد اجتماعی و فکری و جریان ساز مشهد است که دست کم در دوره معاصر، چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن، یکی از کانون‌های جریان ساز فکری و انقلابی مشهد بوده و هست؛ بنابراین می‌بینیم بسیاری از رسانه‌های معاند درحال تصویرسازی و تخریب تصویر مشهد هستند، زیرا به اهمیت جایگاه مشهد پی برده اند و دست کم به جایگاه مشهد در جریان سازی اجتماعی آگاه هستند. از کنارهم قراردادن این ابعاد، یعنی بعد جهانی، تاریخی فرهنگی و فکری و جریان سازی اجتماعی مشهد، می‌خواهم تعبیر کنم که مشهد نه تنها فراتر از جهان شهر است، بلکه باید به عنوان شهری تمدنی و تمدن ساز فهمیده شود.

متأسفانه به جای توجه به این سرمایه بزرگ فرهنگی هویتی و تمدنی، بیشتر به مشهد از زاویه دید اقتصادی و سیاسی توجه می‌شود که باید درباره آن تجدیدنظر شود، آن هم وقتی که جریان‌هایی تلاش می‌کنند ابعاد سیاسی به ویژه اختلافات فرهنگی قومی و مذهبی مشهد دائم به چشم بیاید و متأسفانه در بسیاری از اوقات خیلی از مسئولان هم در دام این نگاه‌ها می‌افتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->